dimarts, 26 de maig del 2009

Part final de la fitxa d'avaluació










http://www.joves.net/activitats/03/interculturalitat/main.htm


L'objectiu plantejat per Joves.net a l'hora de realitzar aquesta campanya va ser dissenyar una eina que a més d'informació i conscienciació, ajudés, sobretot a la reflexió. Reflexionar, i pensar respecte a la interculturalitat amb la qual convivim cada dia al carrer, l'escola, al treball, als espais d'oci..., aquesta idea es resumeix amb l'eslògan triat per a aquesta campanya: "Viure la diversitat i conviure amb riquesa".
Amb aquesta campanys es vol ajudar a trencar amb els estereotips falsos, les generalitzacions... que de vegades tenim respecte altres persones només pel fet d'haver nascut en un país diferent al nostre i tenir altres costums, cultures, tradicions...


Aquest recurs es pot fer servir a les escoles dins d’un model d’educació intercultural ja que prepara els alumnes per viure en una societat on es reconeix la diversitat cultural com a legítima.
Es planteja com una eina per a conèixer a l’altre i poder viure la diversitat a l’aula de forma positiva, per tant es fa servir un posicionament d’educació intercultural feble o de mínims, ja que la a finalitat és treballar la interculturalitat per a millorar el clima a l'aula, al carrer,... superant els prejudicis i estereotips que puguin tenir.

Aquest recurs aborda la intervenció des del primer nivell d’interculturalitat anomenat nivell bàsic o d’intercanvi de coneixements. Per treballar la tolerància respectant les diferències, evitar les etiquetes i superar els prejudicis i estereotips s’ha de facilitar en primer lloc l’autoconeixement i després el coneixement
crític d’altres realitats. L’objectiu és la comprensió crítica mútua i la superació del posicionament etnocèntric.

Gràcies a aquests recursos que promouen una educació intercultural es desenvolupa en els alumnes el gust i la capacitat de treballar en la construcció conjunta d’una societat on les diferències culturals s’han de considerar una riquesa comú i no un factor de divisió. La seva aplicació es porta a terme amb tot l’alumnat i no només amb l’alumnat immigrant.
Amb els exercicis dedicats als alumnes i amb la informació que dóna la web es vol que els alumnes:
- reconeguin i acceptin el pluralisme cultural com una realitat social.
- contribueixin a la instauració d’una societat d’igualtat de drets i de
equitat.
- contribueixin a l’establiment de relacions interètniques harmonioses.
-respectin les diferències, sense etiquetar ni definir a ningú en virtut d’aquestes.
- intentin superar els prejudicis i estereotips.

Perquè es doni un model d’educació intercultural s’ha de donar una comunicació activa i una interrelació entre tots els alumnes amb una participació activa dels alumnes en les aules i al centre. El recurs presentat penso que és un bon recurs per utilitzar sobretot per portar a terme activitats de formació d’actituds i valors interculturals. Una de les tècniques a utilitzar pel professor pot ser la de discussió en grup a on primer el professor fa una preparació, escollint el tema i després en petits grups es treballa el tema i com a última activitat es fa un debat en gran grup.
Aquesta i altres activitats més especificades en la web poden ser un bon recurs per treballar la interculturalitat a les aules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada